i Kost

Foto av: Synnøve Dreyer

De livsviktiga kolhydraterna

Vad är kolhydrater?

Kolhydrater är samlingsnamnet på olika sockerarter och stärkelse. De kan snabbt omvandlas till energi, glukos i våra olika celler till skillnad från fett och protein som tar längre tid. Överskott av glukos kan lagras i levern som glykogen som blir en energireserv. Blir överskottet av glukos alltför stort lagras det med hjälp av hormonet insulin som fettvävnad istället.
Alla behöver vi kolhydrater – de smarta kolhydraterna. Inte minst behöver barn kolhydrater! Barns växande hjärna är i ständigt behov av energi och behöver kolhydrater som omvandlas till socker för att kunna fungera optimalt. Sockret är bränslet i cellernas energifabrik och bidrar till att hjärnan kan vara alert och koncentrerad. Kolhydrater klumpas ofta ihop i en grupp och har de senaste åren blivit mycket omdiskuterade. Jag undrar hur många människor som fokuserat på att utesluta kolhydrater i kosten men istället fått i sig en rad olika processade ämnen som inte alls är bra.

Långsamma och snabba kolhydrater

Kolhydrater delas in i långsamma och snabba. De långsamma tas upp under längre tid av kroppen och ger ett jämnare blodsocker över tid. Dessa sägs ha ett lågt GI (glykemiskt index). När vi äter dessa känner kroppen också en längre mättnadskänsla. Långsamma kolhydrater hittas i grova fullkornsprodukter, baljväxter och grönsaker. Sommaren 2016 publicerades i British Medical Journal en rapport som analyserat och sammanställt 45 olika studier. Denna visade att du kan minska risken för sjukdom och öka chansen till ett friskare och längre liv genom att minska risken för bland annat hjärt- och kärlsjukdom och cancer om du dagligen äter fullkornsprodukter. Den andra typen av kolhydrater, de snabba, tas upp fortare av kroppen med en högre blodsockertopp som resultat. Dessa sägs ha ett högt GI. Om blodsockret blir högt bidrar det till insulinfrisättning som pressar in sockret i cellerna och istället ger ett blodsockerfall efter en stund. Blodsockerfall ger hungerkänslor, trötthet och svårigheter att koncentrera sig. Höga blodsockertoppar bidrar också till att ”onödigt” socker binder till olika proteiner, vilket på sikt kan bidra till osynlig inflammation som kan vara skadlig för kroppen.
Snabba kolhydrater finns i exempelvis vitt bröd, vitt ris, läsk, söta bakverk och riskakor. Därför är det viktigt att inte dra alla kolhydrater över en kam. De med lågt GI innehåller massor av viktiga näringsämnen och inte minst fibrer som behövs för att skapa en gynnsam miljö för de goda tarmbakterierna. Dessa i sin tur bidrar till god tarmhälsa. Dessutom pågår intensiv forskning om hur dessa goda tarmbakterier skulle kunna skydda mot en rad olika välfärdssjukdomar.

Vilka kolhydrater skall jag välja?

  • Fullkornspasta
  • Fullkornsbröd
  • Havregryn
  • Couscus
  • Fullkornsmjöl som exempelvis grahamsmjöl vid bakning
  • Baljväxter
  • Grönsaker

 

Nya Inlägg

Lämna kommentar

Kontakta oss

Vi är inte kvar just nu. Men du kan skicka oss ett mail och vi kommer tillbaka till dig, så snart som möjligt.

Börja skriv och tryck "Enter" för sökning