i Kost

Foto av: Synnøve Dreyer

Vad är supermat?

” Vår mat ska vara vår medicin och vår medicin bör bestå av vår mat”
Hippokrates, den västerländska läkekonstens fader, ca 460-377 före Kristus.

Visst du att du bland annat kan minska risken för hjärt-och kärlsjukdom, cancer och en för tidig död genom att öka ditt gröna intag?

Det är inte lätt att veta vad som är ”rätt” mat idag med alla olika kostråd och dieter som florerar. Att många av dessa dessutom inte har något vetenskapligt stöd gör det inte lättare. En del av dem verkar utgå från att man bara har sig själv att tänka på och blir nästan som ett deltidsjobb. Det tillsammans med en tidspressad vardag kan innebära att man lätt tappar inspirationen. Den som dessutom har barn med egna starka åsikter om vad de vill äta kan lätt känna sig uppgiven. Modern forskning visar att hälsosam mat är enkel, naturlig och varierad. Grunden i vår kosthållning bör vara växtbaserad med olika färgstarka grönsaker, frukter, bär, rotfrukter, böner och linser som alla bidrar med viktiga fibrer, vitaminer och antioxidanter. Fullkornsprodukter har också ett starkt vetenskapligt stöd för att bidra till god hälsa och förser kroppen med bland annat järn och fibrer. Och för att tillgodose kroppens olika näringsbehov behövs bra fetter från nötter och frön, olivolja, avokado och fet fisk. Denna växtbaserade kost i kombination med sparsamt med rött kött och mejerivaror äter man faktiskt naturlig supermat.

Det är alltså inte något enskilt födoämne som ger magiska krafter, utan hela kosten med alla dessa näringsämnen tillsammans bidrar till hälsan.

Supermat är ingen diet, trend eller quick-fix

Supermat är inte en diet eller metod utan en matkultur som är del av en livsstil. En härlig växtbaserad, färgstark och varierad kost som är en del av en helhetssyn. Det är inte en tillfällig kostvana utan något långsiktigt och hållbart. Något man gör stegvis och utgår från var man befinner sig idag. En livsstil där naturliga livsmedel är det grundläggande, till skillnad från många dieter som plockar ut enskilda näringsgrupper och överfokuserar på dessa. Hur många har inte köpt low-fat eller high-proteinprodukter där man fokuserar på fett och proteiner? Men att dessa många gånger innehåller en rad tillsatta konstgjorda ämnen negligeras ofta. Tala om marknadföring! I supermaten finns inte heller någon fobi för kolhydrater utan här hittar man smarta sådana som bland annat bidrar till god tarmhälsa och tarmfunktion samt ger god energi till vår hjärna och muskler. Eftersom det handlar om helheten gäller ”Lagom är bäst”, även för det som är supersunt.

Så ren mat som möjligt

Den naturliga supermaten medför också att man äter så mycket icke-processad mat som möjligt, gärna närodlat och säsongsbaserat för optimalt näringsintag. På så sätt undviker man många av de tillsatser som finns i maten idag samtidigt som man också tar ett miljöansvar. Dessutom är oftast de rena fräscha födoämnena de som smakar bäst. Och det behöver inte vara det minsta krångligt! Frukt och grönt – har vi någon bättre snabbmat? Eller att välja nordiska bär såsom blåbär, havtorn, aronia, hallon, vinbär, björnbär, tranbär, nypon, hjortron och många fler som är rika på antioxidanter istället för mer exotiska som har transporterats långa sträckor? Vem var det som fick oss att tycka att våra egna bär inte är lika bra? Och tänk om våra rotfrukter kan bli populära igen? Vi lurar oss själva många gånger genom att tro att mer exotiska produkter är mer hälsosamma – det är inte så klokt!

Nya Inlägg

Lämna kommentar

Kontakta oss

Vi är inte kvar just nu. Men du kan skicka oss ett mail och vi kommer tillbaka till dig, så snart som möjligt.

Börja skriv och tryck "Enter" för sökning